Pomoè pogostih vprašanjPomoè pogostih vprašanj   IšèiIšèi   Seznam èlanovSeznam èlanov   Skupine uporabnikovSkupine uporabnikov   Registriraj seRegistriraj se   Tvoj profilTvoj profil   Prijava za pregled zasebnih sporoèilPrijava za pregled zasebnih sporoèil   PrijavaPrijava 

Predstavitev
Pojdi na stran Prejšnja  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Naslednja
 
Objavi novo temo   Odgovori na to temo    Kazalo po www.audio-kontakt.com forumu -> Do-It-Yourself
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo  
Avtor Sporoèilo
ma_coule



Pridružen/-a: Tor Apr 2010 23:27
Prispevkov: 370
Kraj: south of the border

PrispevekObjavljeno: Tor Sep 28, 2010 23:26    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

Pozdrav vsem, predvsem še gospodu Zoranu Ružièu, avtorju teme.

Do danes nisem vedel za obstoj te teme, zato sem najdenega zelo vesel. Nevedoè, sem po drugih temah smetil oz. gnjavil z aktivnimi sistemi - a brez uspeha. Kar nekaj karavan je šlo mimo, pa so me pustile žejnega... Smile Vsaj smerokaz v to oazo bi mi lahko nakazale... Sad

Za zaèetek se pridružujem duhu temeljnega koncepta.
Ko bom imel kaj ustvarjalnega dodati - bom dodal.

Mimogrede, tudi sam sem kar nekaj èasa pustil na spletni strani SL in - ni mi žal! Posledièno tudi moj aktivni sistem temelji na "SL-R paradigmi".
Tam sem tudi zasledil izjemne izdelke gospoda Ružièa.
Njemu pravzaprav veljajo èestitke za oboje izdelke - za "materialne" in pisne!

Za zdravje!
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo
stormsonic



Pridružen/-a: Sre Jan 2009 2:00
Prispevkov: 764
Kraj: MB

PrispevekObjavljeno: Sre Sep 29, 2010 00:01    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

Å¡e slika gospoda S.Linkwitza
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo
Zoran



Pridružen/-a: Èet Jul 2009 15:12
Prispevkov: 138
Kraj: Prevoje

PrispevekObjavljeno: Pon Okt 11, 2010 21:26    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

ma_coule,

pozdrav tudi tebi. Veseli me, da ti je tema blizu. Za kakršne koli dodatne informacije in podobno sem ti na voljo.

Pa naj bo po tvoje,

Za zdravje!
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo Pošlji E-sporoèilo Telefon: 040 477 898
Zoran



Pridružen/-a: Èet Jul 2009 15:12
Prispevkov: 138
Kraj: Prevoje

PrispevekObjavljeno: Pon Okt 11, 2010 21:28    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

Naslednji prispevek je moje gledanje na opisano problematiko ter delno tudi povzetki stališè g. Linkwitza (z njegovim dovoljenjem). Skušal sem biti kar se da preprost, vsekakor pa je vse to zelo površen opis. Menim pa, da bo za marsikoga zanimiv. Spoštujem in tudi dovoljujem drugaèna mnenja, zato vas prosim, ne zanetite takoj vojne, ampak bodite konstruktivni. Ta prispevek je nujen, ker bo takoj sledil podrobnejši opis Pluto sistema.

Nekaj milionov let evolucije èloveške vrste ni kar tako. Boj za preživetje je narekoval funkcionalno uporabo vseh èutil. Med ostalimi je pomembno vlogo odigral sluh. Na odprtem prostoru je bilo potrebno zaznati vse. Èim bolj toèno opredeliti in loèiti pomembne od nepomembnih informacij. Èe se je nekje v bližini oglasil lev, prva stvar je bila doloèitev smeri iz katere grozi nevarnost in razdalja do nje. Relativno enostavna naloga. A kaj ko je do èloveka prišel še zvok iz druge smeri (odmev)? V tem primeru je bilo treba vedeti, ali gre za odmev rjovenja leva (nenevarno - ignoriramo), ali se mogoèe oglaša še drugi lev iz druge smeri (zelo nevarno - ne smemo ignorirati). Na kakšen naèin to loèiti?

Prvi scenarij; odmev - nenevarno. Programersko povedano (If -> Then -> Else) bi izgledalo takole. Èe je vzorec odmeva enak viru in èe ima odmev vsaj 6 msec zakasnitve, potem ignoriraj. Gre za odmev.

Drugi scenarij; ni odmev - zelo nevarno. Vzorec informacije iz druge smeri se razlikuje od prvega vzorca. Gre torej za dva vira, nevarnost preži iz dveh smeri, bodi zelo pozoren.

Praèlovek ni imel niti štoparice niti spektralnega analizatorja, da bi lahko vzorèil prihajajoèe zvoke in meril èasovne razlike med posameznimi zvoki. To vlogo so prevzeli možgani in se nauèili loèevati pomembne informacije od nepomembnih. In to lastnost imajo še danes.

Kaj za vraga tale zdaj bluzi s prazgodovino? Ja, temu danes moderni audiofili pravimo psihoakustika. No pa poglejmo, kako to izgleda danes.

Prestavimo življenski prostor praèloveka (odprt prostor) v življenski prostor današnjega èloveka (stanovanje, soba) ob zavedanju, da je mašina za odloèanje (možgani) veè ali manj enaka. V ta prostor (sobo) postavimo vir zvoka ob nam nasprotno steno. Vir naj ima kot svetlobni žarek usmerjeno oddajanje zvoka. Nanj prikljuèimo generator ki proizvaja zvok frekvence denimo 800Hz. Tak vir zvoka usmerimo direktno vase. Z lahkoto bomo locirali pozicijo vira zvoka.

Vir zvoka nadomestimo s takim, ki oddaja zvok enakomerno v vse smeri. Tokrat bodo možgani imeli težje delo. Prišlo bo do odbojev zvoènih valov in ker bodo ti odbiti valovi prepotovali razlièno dolge poti, bodo èasi prispetja do nas razlièni. Ker imamo v tem primeru samo en ton, imamo izpolnjen pogoj po ujemanju vzorcev. Kako je pa s èasovno zakasnitvijo? Možgani bodo ignorirali vse tiste odboje, ki bodo prispeli z zakasnitvijo veè kot 6 msec. Pozorni pa bodo na vse tiste odboje, ki bodo prispeli v èasu krajšem od 6 msec. Prvi bodo prihajali naèeloma iz smeri daljših poti (leva, desna in zadnja stena, seveda tudi strop in tla), drugi pa iz smeri stene ob kateri je vir zvoka. To bo sicer pozicioniranje vira zvoka rahlo otežilo ("pokvaril se bo fokus"), a bistveno je, da smo ignorirali precejšen del odbojev.

Na vir zvoka, ki oddaja enakomerno v vse smeri pri vseh frekvencah (omnidirekcionalno), prikljuèimo generator, ki pokriva celoten slišni spekter. Situacija se bo ponovila. Ujemanje vzorca direktnega spektra in odbitega spektra ter èasovno razliko veè kot 6 msec, bodo možgani upoštevali in ignorirali, ker bodo vedeli da gre za "nenevaren" vir. Vse tisto kar pa bo padlo v èasovni interval pod 6 msec pa bodo zajeli, ker ne bodo mogli toèno locirati vira. Najbolj kritièna je stena ob kateri zvoèniki stojijo. Z ustreznim odmikom zvoènikov od te stene poveèamo pot odbojev in stem zožimo kot iz katerega odboji prihajajo v èasu krajšem od 6 msec. A je vseeno polje lociranja malo širše, kot v idealnem primeru, ko imamo samo direkten zvok (zvoènik na odprtem). Oder bo širši.

Preidimo sedaj na bolj konkretne primere. Nadomestimo naš vir zvoka s tipiènim box zvoènikom. V èem se ta razlikuje od prej uporabljenega? Predvsem v naèinu, kako oddaja zvok v prostor. Oglejmo si sliko 3 na strani 7. Vidimo enakomerno oddajanje zvoka v vse smeri pri najnižjih frekvencah, ki pa postaja èedalje bolj usmerjeno proti visokim frekvencam. Kako to lahko vklopimo v našo prazgodovinsko dedišèino? Predvsem poglejmo odboje. Pri nizkih frekvencah bodo odboji prihajali iz vseh smeri. To lahko reèemo tudi za del srednjih, da bi pa pri visokih praktièno izginili. Sadaj pa imamo precej drugaèno situacijo, ker se vzorec direktnega zvoka (tukaj slišimo celoten spekter) in vzorec odbitega zvoka (slišimo samo del spektra) ne ujemata veè. Na to pa možgani postanejo pozorni, ker to zanje pomeni prisotnost drugega "leva". Pojavi se nek virtualen vir zvoka, ki ves èas odvraèa našo pozornost od realnega vira. Vsi dobro vemo kako zvenijo povpreèni box zvoèniki.

Rešitev tega problema je omnidirekcionalen zvoènik v celotnem frekvenènem prostoru. V tem primeru bomo imeli podobno situacijo kot v primeru idealnega vira. K temu težijo vsi resnejši proizvajalci zvoènikov. To je bistvo omnidirekcionalnosti, ne pa dobra slišnost v dnevni sobi pojoèega zvoènika pri sekljanju èebule v kuhinji.

Kako lahko delno omilimo nevšeènosti brez dodatnih posegov in seveda menjave zvoènikov? Èe postavimo zvoènike od vseh sten tako, da zagotovimo vsaj 6 msec zakasnitve odbitega zvoka, smo dosegli kar nekaj. Koliko je to lahko izraèunate sami, èe upoštevate, da je hitrost zvoka cca 343 m/sec.

Uporaba raznih tretmajev sobe je zelo delikatna tudi v primeru dobrega omnidirekcionalnega zvoènika. Ekstremno pomembno je, da ne porušimo skladnost vzorca (spektra) direktnega in odbitega zvoka. Skratka zagotoviti moramo frekvenèno neodvisno absorbcijo in difuzijo. V primeru povpreènega zvoènika je pa to zelo nehvaležna naloga.

Tokrat nisem omenil še nekaterih vplivov (efektov), kot so simetrièna postavitev, RT60, Haas efekt in podobno, a o tem kdaj drugiè.

Zoran
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo Pošlji E-sporoèilo Telefon: 040 477 898
ma_coule



Pridružen/-a: Tor Apr 2010 23:27
Prispevkov: 370
Kraj: south of the border

PrispevekObjavljeno: Pet Okt 15, 2010 22:00    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

Zoran je napisal/a:
ma_coule,

pozdrav tudi tebi. Veseli me, da ti je tema blizu. Za kakršne koli dodatne informacije in podobno sem ti na voljo.

Hoj Zoran,
ja tale tema mi je zelo blizu! Gre za neozdravljiv virus, ki me je napadel pred približno 6. leti, ko sem se podrobneje spustil na SS Mr. SL. Že takrat me je zelo navdušil njegov Orion, a sem bil s svojim projektom predaleè in bi bili "izstopni stroški" preveliki. Kasneje sem se donekle "potolažil" z inspiracijo, ki mi jih je dal njegov Pluto... (glej spodaj: (My) deepest end... ) Laughing
Seveda pa se mi sline po Orionih Å¡e zmeraj cedijo... Wink
Èe in ko bo prilika, se toplo priporoèam!
Seveda tudi sam ponujam ustrezno revanžo - ko bom svoj sistem vsaj v glavnem zakljuèil.



Za zdravje & for fun!
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo
stormsonic



Pridružen/-a: Sre Jan 2009 2:00
Prispevkov: 764
Kraj: MB

PrispevekObjavljeno: Sob Okt 16, 2010 01:10    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

Zoran, eden od redkih zaninivih sestavkov o tem, kaj zmorejo naši možgani. Super Smile
Kolikor spremljam to tematiko, kaže, so ušesa še posebej obèutljiva na obraèanje faze signala in višje harmonike, še posebej lihe (neparne).
Kar nas potem lahko popelje v nadaljnje debate.
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo
orc.perc



Pridružen/-a: Sre Nov 2009 22:05
Prispevkov: 527
Kraj: Posr.Park

PrispevekObjavljeno: Sob Okt 16, 2010 02:22    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

misliš harmonike, ki so po vrsti praštevila??
kaj pa èe izhajamo iz stališèa; èlovek je predator!?
_________________
-1/3oct.REar
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo
stormsonic



Pridružen/-a: Sre Jan 2009 2:00
Prispevkov: 764
Kraj: MB

PrispevekObjavljeno: Sob Okt 16, 2010 10:22    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

ja, 5 in 7 je praštevilo, 9 ni.

Èlovek kot ultimativni predator (plenilec) ?
Spredaj postavljene oèi z zmožnostjo stereoskopskega (binokularnega) vida in barvni vid res nakazujejo na uèinkovito sledenje plenu. Tudi vidni kot zaznavanja kaže na to, prav tako kolièina informacij (okoli 80%) o zunanjem svetu, ki jih dobimo z vidom.

Ampak sposobnost akomodacije kaže, da je pomemben tudi dober vid na bližino. Zakaj bi moral plenilec dobro videti na razdaljo manj kot 1 m, èe pa je plen v dosegu rok? Slab noèni vid tudi ne kaže na ultimativnega plenilca.

Tudi zaznavanju svetlobe ni najbolj v prid ultimativnemu plenilcu. Ker je to audio forum, potem pretvorimo valovno dolžino v frekvenco in dobimo razpon zaznavanja od 400 THz do 790 THz, torej niti ne cela oktava Very Happy

Na straneh postavljena ušesa, ki zaznavajo zvoke z vseh smeri in uèinkovit raèunalnik v glavi, ki razrešuje te odmeve in odboje zvoka ter natanèno pozicionira izvor kažeta, da je plenilec lahko tudi plen Smile

Slab voh tudi ni lastnost ultimativnega plenilca.

Plenilci in mesojedi imajo ostre konièaste zobe, ki služijo razkosavanju plena, rastlinojedi in prežvekovalci pa tope.
Ljudje imamo tope zobe.

Prav tako imajo mesojedi kratek prebavni trakt, da meso èimprej zapusti èrevesje, še preden zaène gniti in se zaène razvoj škodljivih bakterij. Rastlinojedi pa dolg prebavni trakt. kjer hrana ostaja v èrevesju par dni, da se uèinkovito razkroji in prebavi.
Ljudje imamo dolg prebavni trakt.

Torej nismo ravno ultimativni plenilec. Smo pa zaradi razvoja možganov in sposobnosti uèenja, uporabe orodja za dosega cilja,....in brezobzirnega unièevanja narave, samih sebe in ostalih živali in rastlin prej ultimativni škodljivec kot pa ultimativni plenilec Laughing

Se opravièujem za OT.
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo
Zoran



Pridružen/-a: Èet Jul 2009 15:12
Prispevkov: 138
Kraj: Prevoje

PrispevekObjavljeno: Sob Okt 16, 2010 11:01    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

Na prvo žogo je mogoèe res videti kot OT, a èe izlušèimo bistvene ugotovitve (za naše potrebe bistvene), ni veè tako. Ena taka je:
Citiram:
Na straneh postavljena ušesa, ki zaznavajo zvoke z vseh smeri in uèinkovit raèunalnik v glavi, ki razrešuje te odmeve in odboje zvoka ter natanèno pozicionira izvor kažeta, da je plenilec lahko tudi plen

in kaže na to, kako visoko smo razvili sposobnost analize zvoka, ter stem v zvezi možnost preživetja in se popolnoma ujema z mojim prispevkom.

Zoran
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo Pošlji E-sporoèilo Telefon: 040 477 898
Zoran



Pridružen/-a: Èet Jul 2009 15:12
Prispevkov: 138
Kraj: Prevoje

PrispevekObjavljeno: Ned Okt 31, 2010 18:25    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

Tudi danes bom povzel nekatera stališèa g. Linkwitza, seveda z njegovim dovoljenjem, za katerimi stojim tudi sam. Sicer pa vse veè ali manj lahko preberete tudi na njegovi spletni strani. Govora bo o akustiki prostora in ker je problematika zelo obširan, jo bo bom razdelil na veè delov. Kdaj bo vse objavljeno ta trenutek težko reèem.

Najprej uvod.

Veliko je bilo napisanega v audio revijah o akustiènih tretmajih sob. Namen takih tretmajev je omogoèiti nam slišati veè iz zvoènika, manj od sobe. Preprièan sem, da ustrezno narejen sistem lahko igra dobro v razliènih sobah in potrebuje le minimalne posege v urejenost sobe, èe sploh.

Za razumevanje te trditve poglejmo tipièno akustièno obnašanje povpreène sobe, katere dimenzije so majhne v primerjavi z valovno dolžino (17m) 20Hz bas tona, toda akustièno velike v primerjavi z 200Hz (1,7m) tona (G1 na klavirju).

Pod 200Hz na razliènih lokacijah v sobi dominirajo diskretne resonance. Nad 200Hz so te resonance tesno stisnjene v frekvenènem prostoru in lokacijsko v sobi, soba se obnaša dokaj enakomerno in je še najbolj predstavljena z reverberacijskim èasom T60.

Tretma sobe je lahko uèinkovit nad 200Hz, toda enako lahko dosežemo bolj estetsko z pohištvom, zidnimi dekoracijami, preprogami in razliènimi stvarmi katere imamo radi okoli sebe. Koliko tretmaja je potrebno, ali kako kratek mora biti reverberacijski èas, je odvisno od polarne karakteristike radijacije zvoènika. Pri Orion, Phoenix, ... OB (open baffle) zvoènikih soba postane preveè mrtva, ko T60 pade pod 500ms.

Širjenje zvoka si lahko zamislimo kot širjenje svetlobnega žarka. Tako lahko uporabimo zrcalo, da najdemo podroèja na stranskih stenah in stropu s katerih se lahko zvok odbije proti preferenèni lokaciji poslušanja. Zvoène enote, kretnica in konstrukcija ohišja, tj. polarna karakteristika radijacije, doloèajo, ali bodo tako ugotovljena podroèja, 'osvetljena' od zvoka do pomenljive stopnje. Razlièni komercialni izdelki so na voljo za odpravo neželjenih refleksij.

Akustièno najbolj problematièno podroèje je pod 200Hz, zaradi prostorsko in frekvenèno odvisne neenakomerne porazdelitve sobnih resonanc. Veliko raèunalniških programov je bilo napisanih za izraèun resonantnih modusov za dano sobo, preporoèljivih postavitev zvoènikov in položaja poslušanja. Stvarne sobe so veliko bolj kompleksne kot izraèunani modeli. Stene niso neskonèno toge, sobe imajo okna, vrata, odprtine, razlièna tla in strope itd. Nadalje, polarna karakteristika in akustièna impedanca vira zvoka doloèata, kateri od potencialnih modusov bo dejansko vzbujen in do katere stopnje. Uporabnost takih programov je marginalna. Enako tudi priporoèljive proporcije sobe ni potrebno vzeti bolj resno kot proporcije, ki temeljijo na vizualni estetiki.

Konvencionalni zaprti ali bas refleks model, uporabljen v veèini zvoènikov na tržišèu, prispeva pomenljivo problemom v sobi pod 200Hz. Gre za omnidirekcionalne radiatorje, ki so nagnjeni k temu, da vzbujajo maksimalno število sobnih resonanc, zlasti kadar so postavljeni v kot sobe. To poveèuje zaznavo zvoka pri doloèenih frekvencah in vodi k potvarjanju posnetega materiala, ker sobne resonance upadajo poèasneje kot originalen zvok. Na splošno nizkofrekvenèni odziv omnidirekcionalnih zvoènikov v malih sobah je docela neenakomeren. Poizkusi tretiranja sobe z asorberji bodo naredili le marginalne razlike, razen èe uporabimo veliko absorberjev, ali velike absorbcijske površine. Bolje je zmanjšati vrhove v bas podroèju s parametrièno equalizacijo. Luknje v odzivu ni mogoèe zapolniti.

Daleè bolj enakomeren odziv v podroèju pod 200Hz se da dobiti z 'open-baffle', dipol ali 'figure-of-eight' sevajoèimi viri. Zaradi svoje usmerjenosti, dipol vzbuja veliko manj sobnih resonanc kot omnidirekcionalen vir. Zaznana razlika pri bas reprodukciji je vznemirljiva, ker smo navajeni slišati nepravilen in buèen bas tipiènih box zvoènikov v akustièni majhnih sobah.

Zoran
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo Pošlji E-sporoèilo Telefon: 040 477 898
berni



Pridružen/-a: Pon Jan 2010 11:49
Prispevkov: 1407
Kraj: maribor

PrispevekObjavljeno: Ned Okt 31, 2010 18:33    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

Ravno zadnji stavek me na nek naèin vznemirja, sedaj imam pravi bas, hiter, kratek in temen a kaj ko sem navajen tudi buènosti, moènega fundamenta...Po moje tudi velik prostor odnese veliko energije..

Nazadnje urejal/a berni Ned Okt 31, 2010 18:34; skupaj popravljeno 1 krat
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo
Zoran



Pridružen/-a: Èet Jul 2009 15:12
Prispevkov: 138
Kraj: Prevoje

PrispevekObjavljeno: Ned Okt 31, 2010 18:33    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

Usmerjenost zvoènika in odgovor sobe

Ob poslušanju glasbe v sobi slišimo dvoje. Direkten zvok, zvok ki prihaja do nas po najkrajši poti in zvok sobe, zvok ki je nastal zaradi resonanc, odbojev in odmevov nastalih zaradi meja sobe in predmetov v njej. To dvoje se združi in tako združeno vpliva na našo percepcijo timbra, èasovne usklajenosti in prostorske doloèitve virtualnega zvoènega vira. Torej, 'off-axis' radiacija zvoènika ima velik vpliv na naravnost zvoène reprodukcije, celo ko poslušamo 'on-axis' in to toliko bolj, bolj ko smo oddaljeni od zvoènikov.

Dva osnovna, a v bistvu drugaèna vira zvoka sta monopolni in dipolni radiator. Idealni monopol je akustièno majhna pulsirajoèa obla, idealen dipol pa nazaj in naprej nihajoèa majhna obla. Monopol oddaja zvok enakomerno v vse smeri, medtem ko dipol oddaja zvok usmerjeno z izrazito nièlo v ravnini pravokotni na os nihanja. 3D radiacija ali polarni vzorec monopola je kot površje žoge, pri dipolu pa izgleda kot dve ping pong žogici zlepljeni skupaj. Pri +/-45 stopinjah 'off-axis' je nivo radijacije monopola enak kot 'on-axis' in znaša L=1, za dipol pa velja, da je L=cos(45)=0,7 oziroma 3dB manjši kot 'on-axis'.


Naslednji graf prikazuje znaèilne vzorce radiacije razliènih virov zvoka pri zelo nizkih, srednjih in visokih frekvencah in ob ravnem (frekvenèno neodvisnem) odzivu 'on-axis'. Dejanski zvoèniki niso niti pravi monopoli niti pravi dipoli, razen pri nižjih frekvencah, kjer so valovne dolžine velike v primerjavi s dimenzijami ohišja.

Idealen monopol je omnidirekcionalen pri vseh frekvencah. Zelo malo konstrukcij zvoènikov na tržišèu dosega tako obnašanje. Ta tip zvoènika vzbuja sobo enakomerno in zaznan zvok ima moèan podpis sobe. Rezultat je lahko precej všeèen, zaradi velike mere akustiènega povpreèenja zvoka sevanega v vseh smereh. Zvoènik teži k temu, da popolnoma izgine v širokem zvoènem polju. Nažalost, direkten zvok je maksimalno prekrit z zvokom sobe in precizna slika se izgubi, razen èe poslušamo blizu zvoènikov.

Tipièen box zvoènik je omnidirekcionalen pri nizkih frekvencah in postaja vedno bolj usmerjen proti višjom frekvencam. Tudi èe je frekvenèno neodvisen 'on-axis', skupna akustièna moè oddana v prostor pade tipièno za 10dB (10x) ali veè med nizkimi in visokimi frekvencami. Ta nenakomerna porazdelitev akustiène moèi in stem povezano pri nizkih frekvencah moèno vzbujanje sobnih modusov je razlog za znani generièni zvok box zvoènikov. To ne vodi k reprodukciji zvoka, ki sledi moto 'true to the original' (moto, ki ga izpostavlja Linkwitz).

Usmerjeno delovanje idealnega dipola je doseženo z 'open baffle' zvoèniki pri nizkih frekvencah. Upoštevajte, da za enak 'on-axis' SPL kot pri monopolu, dipol oddaja v prostor le 1/3 moèi monopola. To pomeni 4,8dB manjši prispevek vpliva akustike sobe na zaznavo zvoka. To pomeni tudi 4,8dB manj hrupa za sosede, oziroma veè glasbe za nas. Ne glede na te prednosti, dipol zvoèniki pogosto niso sprejeti, ker se predvideva, da so narejeni kot fizièno veliki paneli in kot taki motijo sobno estetiko, ter da imajo hibe, kot so pomanjkanje basa, kritièna postavitev in ozek 'sweet spot'.

Te trditve so resniène do doloèene stopnje glede na specifièni design panelnega zvoènika. Zaradi progresivnega kratkega stika med sprednjim in zadnjim delom ob nižanju frekvence reproduciranega signala, membrana open-baffle zvoènika mora potiskati veliko veè zraka kot membrana box zvoènika za enak SPL na poziciji poslušanja. To zahteva velike površine radiacije, ker je dosegana ekskurzija membran pri elektrostatskih ali magnetnih panelnih zvoènih enotah ponavadi majhna. Majhen odmik membrane omejuje maksimalen nivo basa. Nelinearna popaèenja so pa pogosto precej manjša kot pri dinamiènih enotah. Velika površina radiacije pomeni, da panel postane multidirekcionalen z višanjem frekvence, kar prispeva h kritièni postavitvi in poziciji poslušanja.

Èe je 'open-baffle' zvoènik zgrajen s konvencionalnimi 'cone type' dinamiènimi enotami z veliko ekskurzijo membrane, potem je ustrezen nivo basa in enolièena 'off-axis' radiacija z lahkoto dosegljiva v izvedbi, ki je bolj sprejemljiva kot je velik panel, èeprav ne tako majhni, kot je to box zvoènik. Ni le nivo basa v sorazmerju s glasbo, ker je prispevek resonanc sobe zelo zmanjšan, ampak je tudi karakter basa zdaj bolj podoben tistemu iz pravih glasbil. Hipoteza je, da so trije efekti združeni pri veèji èistosti basa:
1 - OB dipol zvoènik ima vzorec radijacije v obliki osmice in zaradi tega vzbuja manj sobnih modusov.
2 - Skupna akustièna moè oddana v prostor je 4,8db manjša kot pri monopolu za enak SPL 'on-axis'. Zato je intenzivnost vzbujenih modusov manjša.
3 - 4,8dB razlike pri nizkih frekvencah je kar veliko zaradi zgošèenosti krivulj enake jakosti v tem delu spektra in kar predstavlja 10dB razlike pri 1kHz med ustreznima krivuljama.

Na ta naèin je bas reproduciran s dipolom manj prekrit (maskiran) z vplivom sobe, ker dipol vzbuja manj modusov in te v manjši meri. Zaznana razlika med direktnim zvokom in prispevkom sobe je še poveèana z psihoakustiènim efektom.

Znaèilnosti 'off-axis' radiacije doloèajo do katere stopnje postavitev zvoènika in sobna akustika degradirata natanènost zaznave zvoka. Najslabši v tem pogledu je tipièni box zvoènik, temu sledita dipol z veliko površino panela in resniène omnidirekcionalne izvedbe. Najmanj prizadet je zvok OB dipola s 'piston' enotami.

Zoran
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo Pošlji E-sporoèilo Telefon: 040 477 898
Zoran



Pridružen/-a: Èet Jul 2009 15:12
Prispevkov: 138
Kraj: Prevoje

PrispevekObjavljeno: Ned Okt 31, 2010 18:51    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

Odmevni ali reverberacijski èas je enostavno najbolj pomemben parameter, ki opisuje akustièno obnašanje sobe. Opis, ki sledi, bo mogoèe malo bolj tehnièen, a bo prikazal kako se zvok v sobi gradi in kako pojema, ter vpliv tega na èistost reprodukcije.

Zvoèni valovi med dvema stenama

Za primer poglejmo zvoènik vgrajen v steno sobe in nasproti njega drugo steno na razdalji L. Medtem ko membrana vibrira pošlje zvoèni val, ki se odbije od nasprotne stene in se vrne nazaj k prvi. Potem se ponovno odbije k nasprotni steni in tako naprej. Èe je frekvenca vibriranja membrane taka, da je dolžina L enaka polovici valovne dolžine, potem je premikanje membrane v fazi z odbitim valom in zvoèni pritisk zaène narašèati (se graditi). Sèasoma se doseže ravnovesje med energijo, ki jo dovaja membrana in energijo, ki se absorbira na obeh stenah in zraku vmes.

Imamo resonanco stojeèega valovanja ali modalno resonanco (mod, modus) pri modalni frekvenci. Èe spremenimo frekvenco vibriranja membrane, se bomo premaknili ven iz resonance po resonanèni krivulji (srednji graf na zgornji sliki), tipièni za vsak preprost sistem, ki vsebuje maso, prožnost in izgube energije. Kakor frekvenca narašèa, naslednja resonanca nastopi, ko se valovna dolžina izenaèi z dolžino sobe L, pri 3/2 valovne dolžine, pri 4/2 itd.

Najnižja možna modalna frekvenca je podana z enaèbo (1).

Èe na zvoènik pripeljemo stopnièasti signal, potem bo zvoèni pritisk narašèal od 10% na 90% svoje konène vrednosti v èasu iz enaèbe (2), kjer je BW širina resonanène krivulje v Hz pri poloviènem nivoju (-3 dB). SPL pa bo, ob prenehanju dovajanja signala, opadel na eno milioninko (-60 dB) svoje polne vrednost po èasu iz enaèbe (3).

Faktor kvalitete ali Q-faktor resonance je viden iz enaèbe (4).

Primer 1: Èe je L = 7,63 m, potem je fmin = 343/(2*7,63) = 22,5 Hz in pod to frekvenco ni veè resonanc. Naslednja višja resonanca se bo pojavila pri 45Hz, potem pri 67,5Hz, 90Hz, 112,5Hz itd. Èe smo izmerili Trise = 202ms pi 45Hz, potem je BW = 0,7/0,202 = 3,5 Hz in T60 = 2,2/3,5 = 630ms. Faktor Q = 45/3,5 = 12,9 in èe T60 ostaja konstanten z višanjem frekvence, potem Q-faktor narašèa, denimo Q = 112,5/3,5 = 32,1.

Stojeèi valovi v pravokotni, togi sobi

V pravokotni sobi imamo šest površin in število možnih stojeèih valov veliko veèje, kot v primeru dveh sten. Pri katerih frekvencah se to lahko zgodi je podano z izrazom:

L, W, H (dolžina, širina, višina); l, w, h = 1, 2, 3, itd.

Pri frekvencah pod najnižjo sobno resonanco bo SPL narašèal v razmerju 12dB/oct v primeru zaprtega box zvoènika, ki je 'raven' v neodmevnih pogojih, ter pod pogojem, da je prostor popolnoma zaprt in stene trdne (toge). Pod enakimi pogoji zvok iz dipola ostaja 'raven'. Domaèe okolje ni nikoli kompletno zaprto, niti so stene dovolj toge, kar napovedovanje obnašanja sobe pri zelo nizkih frekvencah dela ekstremno težavno.

Izraèun sobnih modusov, èeprav popularen, ni praktièen za napovedovanje optimalne postavitve zvoènikov ali pozicije poslušanja. Za to je potrebno izraèunati transfer funkcijo med zvoènikom in poslušalcem. Transfer funkcija je povezana z sobnimi modusi, toda zelo težko doloèljiva. Izraèun modusov ne upošteva nobenih podatkov o postavitvi zvoènikov, njihovi usmerjenosti in tipu (monopol, dipol), kar doloèa kateri modusi bodo vzbujeni in v kombinaciji z absorbcijskimi lastnostmi razliènih sobnih površin, do katere stopnje se bodo te resonance zgradile. Nekateri menijo, da bodo z izgradnjo sobe drugaène kot pravokotne in z zakrivljenimi površinami, odpravilo stojeèe valove. To bo edino spremenilo frekvence, premaknilo njihovo distribucijo in naredilo njihov izraèun veliko bolj težaven.

Sobne moduse je možno identificirati na osnovi vrhov in dolin v frekvenènem odzivu transfer funkcije med zvoènikom in pozicijo poslušanja, a le pri nižjih frekvencah (<150Hz) kjer še niso pregosto posejani. Takšne meriteve so lokacijsko odvisne in težko razložljive glede na njihov slišni uèinek. Poslušanje 'multi-burst' testnega signala pri razliènih frekvencah nam da slišno


indikacijo katera pozicija v sobi in frekvenèno podroèje trpi najveèjo degradacijo artikulacije basa. S to informacijo je mogoèe identificirati in elektronsko equalizirati najveèjega krivca.

Razliène sobne parametre je možno izraèunati, ki dajo vpogled v splošno obnašanje zaprtega prostora. Število modusov N do danega zgornjega frekvenènega limita (fm) se da oceniti s enaèbo (6) (H. Kuttruff, Room Acoustics, 1991).

Število modusov narašèa zelo rapidno s frekvenco in so èedalje bolj stisnjeni med seboj. Njihova povpreèna loèenost pri mejni frekvenci (limitu) doloèa enaèba (7).

Primer 2: Vzemimo sobo z L=7,62m, W=4,88m in H=2,74m in dobimo V=102m3, S=143m2 in Le=61m, Pod fm=100Hz, 200Hz, 300Hz in 400Hz število modusov N in njihova povpreèna loèenost (oddaljenost) pri fm znaša:

100Hz | 22 | 3,2Hz
200Hz | 126 | 0,8Hz
300Hz | 375 | 0,4Hz
400Hz | 832 | 0,2Hz

Èe vzamemo, da modusi v tej sobi pojemajo po èasu T60=630ms, potem vsaka resonance zasede pas BW=3,5Hz. Iz zgornj tabele je vidno, da bo nekje med 100Hz in 200Hz povpreèna loèenost 3,5/3<1,2Hz in tako bodo trije modusi padli znotraj 3,5Hz pasu. To se bo zgodilo pri 157Hz, kot to kaže enaèba ( 8 ) za tri prekrivajoèe moduse na BW. Frekvenca fs se imenuje Schroeder-jeva frekvenca in oznaèuje približno mejo med podroèjem reverberacijskega obnašanja sobe (nad fs) in podroèjem diskretnih sobnih modusov (pod fs).

Odmevni ali reverberacijski èas T60 je odvisen od absorbcijskega koeficienta alfa, ki v tem konkretnem primeru znaša 0,18 (Sabinova enaèba (9)).

Odbojna razdalja

Èe pogledamo radiacijo v podroèju reverberacijskega obnašanja sobe nad fs, zvok v toèki poslušanja sestavlja direktni zvok iz vira in reverberacijski zvok, ki je veè ali manj enakomerno porazdeljen po sobi. Direktni zvoèni pritisk pada z oddaljenostjo od vira zvoka in se na neki razdalji Xr izenaèi z reverberacijskim zvoènim pritiskom. To razdaljo imenujemo 'odbojna razdalja' (ali pa tudi 'kritièna razdalja') in znaša:

Ker je smerno ojaèanje G=1 za monopolne in G=3 za dipol radiatorje sledi (10), da imajo slednji 1,73 krat daljšo odbojno razdaljo.

Tipièna odbojna razdalja v sobi iz Primera 2 je pravzaprav majhna, znaša 0,72m za monopole in 1,24m za dipole. Vendar je razmerje zvoènega pritiska direktnega in reverberacijskega zvoka Ld/Lr 4,8dB veèje pri dipolu kot pri monopolu za enak nivo direktnega zvoka. Tako bo na 3m razdalje od vira zvoka pri monopolu direkten zvok 20*log(3/0,72)=12,4dB pod reverberacijskim zvokom, pri dipolu pa le 20*log(3/1,24)=7,7dB.

4,8dB nižji nivo reverberacijskega polja v primeru dipola pomembno zmanjša maskirne vplive sobe na zvoène podrobnosti. To odpravi obèutek preobremenitve sobe pri glasnih odlomkih programskega materiala, pa tudi manj hrupa za sosede.

Zoran
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo Pošlji E-sporoèilo Telefon: 040 477 898
Zoran



Pridružen/-a: Èet Jul 2009 15:12
Prispevkov: 138
Kraj: Prevoje

PrispevekObjavljeno: Ned Okt 31, 2010 19:23    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

'Najboljše sobe' so vsaj 4,5 m široke, vsaj 6 m dolge in v višino merijo vsaj 2,4 m. To omogoèa simetrièno postavitev dveh zvoènikov stereo sistema tako, da sta visokotonca vsaj 0,9 m stran od zadnje in stranskih sten. Èe sta ta dva 2,4 m narazen, potem je optimalna pozicija poslušanja (sweet spot) na simetrali sobe, ter na razdalji 2,4 m od levega in desnega zvoènika. Širjenju zvoka za poslušalcem tako ostane veè kot 2,7 m proste poti preden se odbije nazaj. Simetrièna bližnja okolica obeh zvoènikov je zelo pomembna, da si lahko ustvarimo uravnovešeno fantomsko zvoèno sliko.

Sobe so lahko tudi veliko veèje z zvoènikoma precej bolj kot 0,9 m oddaljenima od sten, toda optimalna razdalja poslušanja ostaja enaka razdalji med zvoènikoma, ali pa do 1,5 krat te vrednosti.

Sobe so zelo razliène, kar vpliva na reprodukcijo spodnjih frekvenc in seveda tudi prenosu zvoka od in proti sosedom. Imamo kar imamo, toda èe je soba prijazna za bivanje, pogovor ali sprostitev in ni niti 'gola' niti prekomerno oblazinjena, potem je tudi primerna za natanèno reprodukcijo zvoka. Soba naj bo opremljena s pohištvom, ima naj neenakomerno trdne površine, knjige in police za razpršitev zvoka, preproge, blazine in mehke površine za absorpcijo zvoka pri višjih frekvencah. Živahna naj bo. Ob dobrih zvoènikih boste pozabili na sobo, èe bo soba odgovarjala nazaj iz vseh smeri z enakim, znanim glasom.

Pravzaprav, problem je v zvoènikih!

Obièajno velja, da je problem v sobi, èe zvoèniki ne zvenijo korektno. Dejansko problem je v zvoènikih, ker oni vzbujajo sobo neenakomerno pri razliènih frekvencah. Soba le odgovarja nazaj in poslušalèevi možgani ne morejo odvrniti pozornosti od tega. S korekcijami sobe bodo zvoèniki zveneli drugaèe, a to ne bo odpravilo njihovo 'off-axis' frekvenèno odvisnost, ki se odraža skozi sobo.

V predhodnih prispevkih je bilo veliko teorije, ki jo lahko mirno ignorirate. Vaša soba skoraj sigurno ni enaka tistim idealnim sobam, ki so lahko opisane matematièno. Nihèe vam ne more povedati pravih proporcij sobe, èeprav mnogi to poskušajo. Sobe v katerih doma poslušamo glasbo je veliko težje razumeti in opisati kot koncertne dvorane, ker njihove akustiène dimenzije varirajo od tega, da so majhne v primerjavi z 17m valovne dolžine pri 20Hz, pa do tega, da so zelo velike v primerjavi z 3,3cm valovne dolžine pri 10kHz. Koncertne dvorane, akustièno velike tudi pri nizkih frekvencah, je lažje analizirati. Vseeno ustvarjanje koncertnih dvoran je mešanica umetnosti in znanosti. Pri planiranju/opremljanju vaše poslušalnice/dnevne sobe upoštevajte zgornja preprosta navodila in pozabite, kar ste brali o 1/3 pravilu, dragih produktih za tretmaje sobe, magiènih 'wood blocks' itd. in uporabite ustrezne zvoènike.

Zoran
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo Pošlji E-sporoèilo Telefon: 040 477 898
Zoran



Pridružen/-a: Èet Jul 2009 15:12
Prispevkov: 138
Kraj: Prevoje

PrispevekObjavljeno: Ned Okt 31, 2010 19:28    Naslov sporoèila: Odgovori s citatom

hi_musica:
V temi Nearfield poslušanje si želel nestrokovne odgovore, zato se nisem oglasil tam. V mojih predhodnih prispevkih lahko najdeš odgovor tudi na to vprašanje.

Pasuljaris:
Ko sva se pred letom dni pogovarjala, si mi pripomnil, da se eden od tvojih Å¡tudentov nebi strinjal z menoj. Tole so moji odgovori na to.

Zoran
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporoèilo Pošlji E-sporoèilo Telefon: 040 477 898
Pokaži sporoèila:   
Objavi novo temo   Odgovori na to temo    Kazalo po www.audio-kontakt.com forumu -> Do-It-Yourself Èasovni pas GMT + 2 uri, srednjeevropski - poletni èas
Pojdi na stran Prejšnja  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Naslednja
Stran 11 od 13

 
Pojdi na:  
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu
Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu
Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu
Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu
Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group


Zadnje teme - HI-FI

Zadnje teme - ostalo

VIDEOTEKA
© www.audio-kontakt.com  |  info@audio-kontakt.com  |  Pogoji uporabe